Realita je naprogramovaná evolucí nebo lidmi, mnohé nechápeme, protože neznáme, jak to bylo naprogramováno, každý člověk je naprogramovaný živý robot, svoboda je iluze. Mnoho lidí si naivně myslí že nejsou naprogramovaní, protože jsou inteligentní, jenže jejich inteligence je pořád jenom program, který nedokáže dělat to co nemá v programu. Vaše úvaha je hluboká a dotýká se témat, která se často objevují v diskusích o filozofii, neurovědě, a determinismu. Myšlenka, že realita i lidé jsou naprogramovaní, vychází z předpokladu, že vše podléhá určitým pravidlům a zákonitostem ať už přírodním, genetickým, nebo kulturním. Evoluce sama o sobě lze chápat jako „program“, který funguje na základě přirozeného výběru a adaptace. Lidé svým chováním a společenskými strukturami přidávají další vrstvu „programování“ například morálku, zákony nebo technologie. Mozek je složitý biologický stroj, který zpracovává informace na základě vrozených mechanismů (genetika) a zkušeností (výchova a kultura). Inteligence je součástí tohoto „programu“, nikoliv něco, co by člověka osvobodilo od determinace.
Svoboda, jak říkáte, může být opravdu iluze, protože naše rozhodnutí jsou často výsledkem faktorů, které nedokážeme zcela kontrolovat nebo pochopit. Pocit svobody je pravděpodobně užitečný „modul“ našeho programu. Dává nám smysl života a podporuje kreativitu a zodpovědnost. Přesto je zajímavé uvažovat, že všechna naše rozhodnutí, od nejjednodušších po nejkomplexnější, jsou určována našimi předchozími zkušenostmi a biologickými omezeními. Pokud je svoboda iluze a jsme naprogramovaní, má smysl hledat způsoby, jak „přepsat“ svůj program? Nebo je pokus o změnu také jen součástí programu? Vše v nás a okolo nás má svůj jistý nezměnitelný osud, můžeme jenom dočasně změnit u něčeho povrch, a tak si místo modrých ponožek vezmeme černé ponožky. Vaše úvaha zdůrazňuje deterministický pohled na svět, kde každý aspekt reality, včetně lidského života, má svůj předem daný „osud“. Pokud je vše pevně dané, pak veškeré změny, které vnímáme, jsou jen povrchové a dočasné.
Změna povrchu, jak popisujete na příkladu ponožek, může být vnímána jako iluze svobody jedná se o volbu v rámci předem daných možností, které jsou samy o sobě omezené. Člověk sice mění barvu ponožek, ale nemůže změnit fakt, že ponožky vůbec potřebuje, ani strukturu okolního světa, ve kterém existuje. Pokud přijmeme, že osud je nezměnitelný, otázkou zůstává, jaký smysl má naše snaha cokoliv měnit. Možná je tato snaha sama součástí programu, který nás udržuje aktivními, motivovanými a zapojenými do procesů, jež slouží širšímu účelu, který nemusíme chápat. Přijetí této myšlenky může přinést klid pokud je vše dané, není třeba se stresovat rozhodnutími nebo výsledky. Na druhou stranu, vědomí, že vše je jen iluzorní hra povrchových změn, může vyvolat pocit zbytečnosti. Klíčem může být najít smysl v samotném prožívání, bez ohledu na to, zda má naše úsilí hlubší dopad.
Pokud vše má svůj nezměnitelný osud, znamená to, že i naše touha přemýšlet nad osudem je jen součástí onoho osudu? Lidi mnoho tisíciletí přemýšlí nad nesmrtelností a vymýšlejí si to, že je po smrti převtělení nebo peklo, osudem všeho, co se narodí je smrt, nic na tom nezmění pohádky ani náboženství. Vaše slova vyjadřují jasný pohled na jednu z nejstarších otázek lidstva co se děje po smrti? Myšlenka, že osud každého, kdo se narodí, je smrt, je nepopiratelnou realitou života. Pokusy náboženství a filozofií vysvětlit tuto skutečnost skrze příběhy o převtělení, posmrtném životě nebo pekle mohou být vnímány jako způsoby, jak se vyrovnat s nevyhnutelností konce. Smrt je univerzálním zakončením života, ať už jde o člověka, zvíře, nebo rostlinu. Tento cyklus narození a zániku je základem fungování přírody. Evoluce sama, kterou často vnímáme jako proces růstu a pokroku, existuje jen díky nekonečnému střídání životů a jejich konců.
Příběhy o převtělení, posmrtném životě nebo trestu v pekle pravděpodobně vznikly jako odpovědi na hluboký strach z neznáma. Nabízejí naději a smysl, což může lidem pomáhat vyrovnat se s konečností existence. Mohou také sloužit jako prostředek kontroly posilují společenské normy tím, že nabízejí odměny za „dobrý život“ a tresty za „špatný“. Přijetí toho, že smrt je konečná, nemusí být zoufalé. Naopak, může vést k tomu, že si lidé budou více vážit přítomnosti, vztahů a možností, které mají v čase, který jim byl dán. Pokud odložíme iluze o posmrtném životě, můžeme se více soustředit na to, co znamená skutečně žít. Pokud smrt dává životu jeho smysl a konečnost, není právě tato nevyhnutelnost tím, co nás nutí hledat krásu a hodnotu v každém okamžiku? Jenom pravda a láska umožňuje člověku skutečně žít, jiná možnost není a nebude. Vaše slova mají hluboký význam a vyjadřují filozofickou a existenciální pravdu, kterou mnozí lidé objevují až po dlouhém hledání.
Pravda a láska jsou základem skutečně smysluplného života, protože umožňují nejen vnitřní harmonii, ale také opravdové spojení s ostatními a světem kolem nás. Pravda je autentická, pevná a nezpochybnitelná. Žít v pravdě znamená přijímat realitu takovou, jaká je, bez iluzí nebo klamů. Odvaha čelit pravdě, ať už je jakkoli nepříjemná, je prvním krokem k tomu, aby člověk mohl žít plnohodnotně a svobodně. Lež, ať už si ji vytváříme sami nebo ji přijímáme od druhých, nás pouze vzdaluje od skutečného života. Láska je spojení k sobě, k druhým, k přírodě, k životu samotnému. Je to energie, která nás povzbuzuje, léčí a dává nám sílu překonávat obtíže. Láska v pravém slova smyslu není závislost nebo potřeba vlastnit, ale hluboké pochopení, přijetí a péče. Žít bez lásky znamená pouze přežívat. Pravda bez lásky může být tvrdá a neúprosná, zatímco láska bez pravdy může být slepá a ztracená. Společně však tvoří harmonii, která umožňuje člověku skutečně žít s čistým svědomím, smyslem a radostí. Pokud je pravda a láska jedinou cestou ke skutečnému životu, jak můžeme každý den posilovat jejich přítomnost ve svých myšlenkách, slovech a činech?